نقش DXDP در تلفن سانترال دیجیتال


دستگاه سانترال در بدو خرید جعبه ای خالی است و متناسب به مدل آن با تهیه کارت های خط شهری و داخلی تجهیز می شود . کارت های داخلی با ظرفیت های مختلفی در نظر گرفته شده است که برای کاربران خود محدودیت هایی قائل شده است اما یک ویژگی مهم وحیاتی برای کاربرانی خاص در نظر گرفته است .
تلفن سانترال به 3 دسته بزرگ تلفن هایبرید ، دیجیتال و دکت تقسیم بندی می شود . دو دسته بندی اول که شامل تلفن های رومیزی است قابلیتی خاص را به کاربران دستگاه سانترال می دهند و آن هم امکان اتصال یک تلفن دیگر به تلفن اصلی است .
Digital Extra Device Port و تلفن سانترال دیجیتال
Digital Extra Device Port یا پورت اضافه دیجیتال . برای فهم بهتر می توان این گونه بیان کرد که می توان یک داخلی دیجیتال اضافه از تلفن دیجیتال گرفت .
اگر به پشت تلفن های دیجیتال دقت کنید 2 درگاه سوکت در نظر گرفته شده است .
TO TEL
TO MAIN UNIT
تلفن سانترال از طریق سیم دو زوجی تخت به کارت داخلی سانترال متصل می شود . در واقع از یک طرف با اتصال به درگاه TO MAIN UNIT از طریق سر سوکت RJ-11 1و از سمت دیگر با سربندی در کابل آمفونل در سانترال تعریف می شود . این روند در کلیه تلفن های سانترال هایبرید و دیجیتال به یک روش است اما در تلفن دیجیتال یک درگاه دیگری نیز در نظر گرفته شده است با نام TO TEL . این درگاه به کاربری دیگر این امکان را می دهد تا داخلی کاملاً مجزا و تفکیک شده از این گوشی تلفنی را تعریف کرده و استفاده نماید .
در واقع تلفن دیجیتالی دیگر در فاصله نهایتاً دو متری را با استفاده از سیم دو زوجی به تلفن اصلی متصل به سانترال می توان تعریف نمود .
ویژگی های DXDP
این امکان در سانترال ویژگی های منحصر به فرد دارد که می توان به چند مورد آن به صورت کاملاً خلاصه اشاره کرد :
تعریف یک خط با شماره داخلی مجزا و منحصر به فرد
بهره گیری از امکانات سانترال به صورت کاملاً یکسان
استفاده بهینه از فضای کارت های سانترال
صرفه جویی در خرید هر کارت داخلی دیجیتال
دو برابر کردن ظرفیت محیط در صورت افزایش داخلی
کاهش هزینه سیم کشی از سانترال به هر تلفن
با توجه به موارد فوق وجود این امکان در دسری پرظرفیت را می توان یک گزینه کاملاً قابل اتکا نامید زیرا در کاهش هزینه های خرید کارت داخلی و حتی هزینه سیم و سیم کشی نیز نیز تأثیر مستقیم و بسیار زیادی دارد .

بایگانی

۳۲ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

سیستم های ارتباطی و روش ارسال و دریافت اطلاعات تماس بین تلفن و مرکز مخابرات برای یکپارچه سازی دارای استانداری خاص است که دو روش تن و پالس نام گذاری شده است. روش پالس استانداردی قدیمی و زمان بر است که زمان زیادی برای برقراری ارتباط می گیرد زیرا برای هر شماره گرفته شدده سیگنالی بسیار طولانی به مرکز مخابرات ارسال می کند و برای تایید شماره منتظر دریافت سیگنال تاییدیه می شود و سپس سیگنال رقم بعدی را ارسال می کند. روش تن پر کاربرد ترین روش مورد استفاده در برقراری تماس تلفنی در جهان است. سیستم تن یا سیستم DTMF که مخفف شده Dual Tone Multi Frequency است یک روش انتقال اطلاعات بر پایه بسامدی با دو فرکانس بالا و پائین است با استانداردی جهانی.

دستگاه های سانترال از دو روش انتقال داده استفاده می کنند که در هنگام خرید دستگاه سانترال و برنامه ریزی آن می توان یکی از این سیستم های انتقال اطلاعات را انتخاب نمود که در حالت پیش فرض سیستم شماره گیر تن در سانترال و دیگر تلفن ها فعال است، اما همان طور که گفته شد سیستم تن، روشی متداول تر است. علت نام گذاری این سیستم به نام DTMF به دلیل 2 فرکانس متفاوتی است که در زمان خاصی از هر کلید در هنگام شماره گیری به مرکز مخابرات ارسال می شود.

وجود این دو بسامد کوتاه و بلند سبب کسب اطمینان بیشتر در شماره گرفته شده می شود که این سیستم در کلیه تلفن ها و سیستم های مخابراتی به صورت پیش فرض فعال است که می توان به صورت دلخواه آن را تغییر داد.

آیا تا به حال با شرکتی تماس گرفته اید که سیستم گویا آن شرکت از شما درخواست کند که تلفن خود را در حالت تن قرار دهید؟

آیا به این موضوع فکر کرده اید که سیستم شماره گیر تلفن شما در حالت پیش فرض چه نوعی است؟

تا به حال به دلیل این کار فکر کرده اید؟  

کلید ۸ = ۸۵۲ Hz و ۱۳۳۶ Hz

کلید ۹ = ۸۵۲ Hz و ۱۴۷۷ Hz

کلید * = ۹۴۱ Hz و ۱۲۰۹ Hz

کلید ۰ = ۹۴۱ Hz و ۱۳۳۶ Hz

کلید # = ۹۴۱ Hz و ۱۴۷۷ Hz

اینک به پاسخ سوالات مطرح شده در اول متن می پردازیم...

همانطور که بیان شد دستگاه سانترال از دو سیستم پالس و تن برای شماره گیری و ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کند اما متداول ترین آن ها سیستم DTMF است. سیستم تن در هنگام ارسال اطلاعات خود برای مرکز مخابرات از دو سیگنال خاص و متفاوت برای هر کلید استفاده می کند. استفاده از این سیستم در سیستم تلفن گویا و یا در هنگام پخش شدن پیغام دیزا به دلیل اطمینان از فرکانس دریافتی و اشتباه نبودن فرکانس با سایر صدا های محیط اطراف است. طبق جدول زیر هر کلید برای خود فرکانسی مخصوص داشته که باعث دریافت سیگنالی درست حتی در دستگاه سانترال می شود.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

با تهیه کارت PRI مدل KX-TDA0290 می توان خط خود را در سانترال تعریف نمود و این خط ورودی به سانترال مانند دیگر خطوط آنالوگی که وارد دستگاه می شود قابل برنامه ریزی است. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود تقاوت سه نوع خط آنالوگ و PRI و VOIP به تصویر کشیده شده است. این خطوط تفاوت هایی زیادی با هم دارند که وجود این تمایزات سبب برتری سیستم های ارتباطی نسبت به یکدیگر شده است.

برای انتقال دیتا (اطلاعات تماس) در این خطوط از مودم های مخصوصی استفاده می شود که می توانند تا پهنای باند 2 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کنند. سرعت این جابجایی اطلاعات در ایران با سرعت 56 کیلو بایت در ثانیه است.

بهتر است این نوع خطوط متناسب با نیاز فرد و مجموعه انتخاب شود و این خطوط انتخابی هر کدام در دستگاهی خاص قابلیت هایی خاص را ایجاد می کنند

این خطوط به تنهایی قابل استفاده نیستند به همین منظور برای بهره وری بهتر تماس ها باید این خط وارد دستگاه سانترالشود و با تعریف این خط برای سانترال پاسخ گویی به این تماس های ورودی توسط کاربران نامحدودی امکان پذیر می شود. این خطوط قابل برنامه ریزی برای سانترال پر ظرفیت و تحت شبکه است.

در بعضی از شرکت های بزرگ برای کم کردن هزینه خرید خطوط شهری و یا محدود سازی مشتریان به یک خط از خطوط 4 و 5 رقمی استفاده می کنند. این خطوط مخابراتی مخصوصی هستند که بر روی آن ها 30 خط تلفن شبیه سازی می شود. به بیانی دیگر این خط قادر به پاسخ گویی به 30 تماس در لحظه می باشد و برای این تماس ها بوق آزاد پخش می کند.

 

.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

چندی پیش خبری مبنی بر خرید 460 تلفن بی سیم مدل KX-TG1611 توسط شرکت مخابرات استان تهران منتشر کردیم، که این تلفن ها به منظور هدایایی به پرنسل اعضاء همایش برگزار شده در تاریخ 93.05.15 تهیه شده بود.

در تاریخ 25 مرداد یعنی چند روز پس از برگزاری همایش مسئول تدارکات آن مجموعه با کارشناسان فروش تماس برقرار کرد و درخواستی مبنی بر خرید مجدد 80 تلفن بی سیم از همان مدل را اعلام نمودند. کارشناسان مربوطه با تهیه و ارسال پیش فاکتور در همان روز مراحل اداری کار را انجام داده و با تایید پیش فاکتور از سمت مسئول تدارکات، مراحل خروج تلفن سانترال از انبار اغاز شد در تاریخ 26 مرداد ماه اجناس با خروج از انبار برای شرکت مخابرات استان تهران ارسال شد. در تاریخ 7.12 استعلام دیگری از شرکت مخابرات مبنی بر خرید 100 گوشی بی سیم به واحد فروش اعلام شد و پیش فاکتور مربوطه برای شرکت مخابرات ارسال گردید.

آن شرکت محترم پس از تایید پیش فاکتور خواستار ارسال فاکتور و همچنین تلفن بی سیم KX-TG1611 شد. واحد فروش تلفن های خریداری شده را روز بعدی برای شرکت مخابرات فرستاد.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

دستگاه پردازنده صوتی با قابلیت حداکثر 24 تماس در لحظه به همراه امکان تعریف صف انتظار و پیغام گیر شخصی برای افراد. این دستگاه قابلیت اتصال به کلیه مراکز تلفن را داراست.

بعد از تولید KX-TVM50 با ظرفیت پاسخ گویی 6 تماس در لحظه برای محیط‌های کوچک، پاناسونیک تصمیم گرفت تا سیستمی با قدرت مدیریت بی‌نظیری به کاربران خود ارائه دهد و ماحصل این سیستم دستگاه KX-TVM200 بود که با قدرت پاسخ گویی به حداکثر 24 تماس در لحظه (با نصب کارت ارتقا KX-TVM204) بهترین راه حل مدیریتی و کنترل تماس های ورودی است.

در این مدل به روز شده امکان ضبط حداکثر 1000 ساعت پیغام برای 1024 داخلی است که پیشرفتی چشم گیر و بسیار مناسب به حساب می‌آید زیرا می‌توان حداکثر 1024 کاربر را برای دستگاه معرفی کرد که در صورت عدم جوابگویی به تلفن به تماس گیرنده این امکان را بدهند که بتوانند پیغام خود را ضبط نمایند.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

امکان تعریف 64 صندوق صوتی مجزا برای کاربران مختلف و قدرت حداکثری ضبط 4 ساعت پیغام از ویژگی‌های این سیستم به حساب می‌آید که این محصول را برای شرکت های کوچک و متوسط مناسب می‌سازد. همچنین لازم به ذکر است که این سیستم قابل اتصال به کلیه مرکز تلفن پاناسونیک در هر ظرفیتی می‌باشد.

KX-TVM50 دستگاهی با قابلیت بسیار بالا در مدیریت تماس ها است که این مدیریت و همراهی تماس گیرنده تا لحظه ای که فرد (اپراتور) به تلفن پاسخ دهد ادامه دارد. برای این همراهی تماس گیرنده مراحل مختلفی در نظر گرفته شده است که متناسب با نیاز هر محیط قابلیت اجرا و پیاده سازی متفاوتی را دارد. به همین منظور ابتدا باید نیازهای محیط را بررسی و سپس برنامه مورد نظر را پیاده سازی کرد.

دستگاه پردازه صوتی با ظرفیت حداکثر پاسخ گویی 6 تماس در لحظه، قابل فعال سازی بر روی کلیه خطوط شهری سانترال می باشد . به همراه امکان تعریف 64 کاربر برای پیغام گیر شخصی و تعریف و فعال سازی صف انتظار برای تماس گیرنده.

 

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

این محصول مدل تقلیدی از تلفن T7730 است .

وجود صفحه نمایشگر مناسب

تلفنی زیبا با کارایی متوسط

کلیدهای بسیار زیبا

تلفن هایبرید برای نصب و اتصال در دستگاه سانترال ، با صفحه نمایشگر سه سطری برای مشاهده بهتر اطلاعات بر روی گوشی، با قابلیت برنامه ریزی در دستگاه سانترال کم ظرفیت.

کلیدهای مدیریتی میانبر طراحی شده بر روی گوشی

باعث شده تا در کنار یکدیگر این گوشی به محصولی بسیار مناسب مبدل گردد.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

تلفن هایبرید با قابلیت تنظیم برنامه های مورد نظر بر روی گوشی بدون صفحه نمایشگر با قابلیت اتصال هدست برای مکالمه ای راحت.

اما یکی از مهمترین برتری و قابلیت هایی که این تلفن هایبرید نسبت به دیگر گوشی ها دارد ورودی هدست و کلیدی برای تنظیم صدای فرد در هنگام مکالمه است. تا قبل از طراحی این محصول، تلفن هایی که قابلیت اتصال هدست را داشته به کاربر این امکان را نمی دادند تا به صورت کاملا مستقیم صدا را تنظیم کنند. در هنگام تولید این گوشی و آشنا شدن با این ویژگی، افراد بسیاری متمایل به خرید این گوشی شدند اما از دلایل عدم موفقیت این محصول و خارج شدن چرخه تولید آن را می توان عدم وجود صفحه نمایشگر بیان کرد.

تلفن سری kx-T70 از محصولات پاناسونیک تلفن هایی با ظاهرهایی کاملا معمولی می باشد که وجود کلید شماره گیر بزرگ سبب شده تا کلیدهای نشانگر نورانی تماس و کلیدهای میانبر مدیریتی در بالای کلیدهای شماره گیر جای داده شوند. این امر باعث شده تا ظاهر گوشی نسبت به دیگر تلفن هایی با ویژگی های مشابه، مناسب به نظر نیاید.

 

 

 

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

تلفن های بی سیم دکت با برد زیاد امکان پاسخ گویی به تماس ها را در فاصله ای از مرکز تلفن می دهند.

وزن کم و ابعاد کوچک این محصول باعث می شود تا به راحتی قابل حمل و نقل و جابجایی باشد .

تلفنی خاص با قابلیت لرزش در هنگام دریافت تماس و سیستم بهبود پخش صدا برای افرادی که در مکان های صنعتی به مکالمه تلفنی می پردازند .

وجود منو برنامه ریزی و تنظیم و مدیریت خطوط و داخل از قابلیتهایی است که این تلفن را از تلفن بی سیم آنالوگ مجزا می کند در واقع این تلفن، تلفن سانترال سیار است.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

گوشی های هایبرید، گوشی هایی هستند که به غیر از پاسخ دادن به تماس و امکاناتی مشابه تلفن های خانگی، دارای کلید هایی خاص هستند که عمل انتقال تماس و برقراری مکالمه سریع، هلد کردن تماس خط شهری را با فشردن یک کلید به راحتی امکان پذیر می سازند. از پر فروش ترین این گوشی ها می توان به تلفن KX-T7730 اشاره کرد که این گوشی به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن و امکانات بی نظیری که دارد مناسب ترین گوشی برای برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت مرسوم شده است. این تلفن هایبرید مدیریتی به گونه ای طراحی شده است که عمل برنامه ریزی سانترال را برای کاربر آسان می کند . هم چنین لازم به ذکر است که برای انجام برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت از طریق تلفن باید حتما این گوشی را در JACK 01 قرار داد. این تلفن مدیریتی طراحی پیشرفته ای دارد که صدا را به صورت دیجیتال پخش می کند و به دلیل ویژگی های بی نظیری که دارد مناسب افرادی است که حجم تماس های ورودی و خروجی زیادی دارند.

  • طاها ارتباطات
  • ۰
  • ۰

وجود کلیدهای برنانمه ریزی

وجود این سه گزینه در کنار یکدیگر سبب تفکیک گوشی های دیجیتال از گوشی آنالوگ شده است. این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر و همچنین کیفیت صدای بی‌ نظیر این گوشی از جمله امکاناتی است که در توجیه قیمت خرید این گوشی ها می‌توان بیان نمود. به همین دلیل خالی بودن جای صفحه نمایشگر و عدم وجود آن ضربه‌ای اساسی به این محصول وارد نمود و سبب شد تا بدون استقبال از آن سریعا جزء از گردونه رقابت ها خارج شود.

همانطور که بیان شد گوشی‌های دیجیتال با هدف تخصصی کردن مکالمات و مدیریت تماس‌های ورودی بود که برای این کار چند مهره کلیدی لازم است که می‌توان به آنها به صورت خیلی خلاصه اشاره ای کوچک داشت:

این گوشی دیجیتال (تلفن سانترال مدل KX-T7625) جزء گوشی‌های ایستاده پاناسونیک به حساب می‌آید که می‌توان آن را در زمره گوشی‌های زیبا و شیک قرار داد. وجود پایه‌ در جلو تلفن و قرار دادن کلیدهای مربوط به مکالمه و یا کلید تنظیم صدا برروی آن ابتکاری جدید بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا گوشی‌های هم رده این گوشی مانند، KX-DT333 تا آن زمان به گونه ای بودند که تمام کلید‌ها بر روی صفحه اصلی جای گذاری شده بود. وجود این پایه بسیار مورد توجه قرار گرفت اما این گوشی خالی از اشکال نبود و این اشکالات سبب ناموفق بودن آن شد و خلی زودتر از آنچه از انتظار می‌رفت از چرخه تولید خارج شد.

وجود صفحه نمایشگر

وجود 24 کلید میانبر تماسی (کلید DSS)، چراغ پیغام کلید و هشدار دریافت تماس و کلیدهای برنامه ریزی باز هم نتوانست به بقاء این گوشی در بازار کمک کند.

وجود کلیدهای میانبر تماسی DSS

  • طاها ارتباطات